Menggunakan Daun Kelapa Untuk Menggantikan Straw Di Dalam Kafe

Guna daun kelapa sebagai straw? Menarik bukan? Pencemaran plastik memberi kesan yang besar terhadap pencemaran laut, kesihatan hidupan liar, dan alam sekitar secara umumnya. Oleh itu, peningkatan pengurusan sisa sampah di seluruh dunia adalah sangat penting. Kita semua boleh membuat perubahan, tidak kira berapa kecil usaha kita itu.

Artikel ini berkongsi kisah Sarah Tiu, yang mengambil jalan untuk menghapuskan seberapa banyak plastik yang boleh dia dapat, bermula dari kafenya. Bukan itu sahaja, tetapi dia mahu meningkatkan kesedaran tentang menghapuskan sisa plastik dan mencari cara yang menarik untuk melakukannya.

Khususnya, Sarah melakukan perkara yang hebat dengan menggunakan jerami “lukay” sebagai alternatif kepada jerami plastik konvensional. Jerami yang mesra alam ini diperbuat daripada daun kelapa atau “lukay” (nama tempatan untuk daun kelapa di Filipina).

Daun kelapa

Foto: google

Amalan mesra alam ini sesuai dengan usaha global untuk mengurangkan pencemaran plastik. Sarah memutuskan untuk menggunakan amalan mesra alam ini selepas lawatan dengan keluarganya ke pulau Corregidor.

Seperti yang dijelaskannya, mereka membeli kelapa segar dan pedagang hanya memotong “lukay” dan membuatnya menjadi jerami. Sarah dan keluarganya lebih tertarik dengan idea ini.

Oleh kerana dia sentiasa mencari cara untuk membuang sisa plastik, dia menggunakan pelbagai alternatif untuk jerami plastik. Dia mencuba jerami kertas dan jerami keluli tahan karat, tetapi pelanggan tidak berpuas hati dengan idea itu.

Tidak lama dahulu, dia mula menggunakan jerami “lukay” di kafe dan berkongsi beberapa gambar di media sosial, dengan harapan bahawa restoran lain juga akan menjadi inspirasi untuk jadikan daun kelapa sebagai straw.

Be the first to comment

Leave a Reply

Your email address will not be published.


*